van fouten leren

Van fouten leer je

Geplaatst in: Bedrijfsvoering

Wat heb jij van je fouten geleerd?

Iedereen maakt fouten en dat is helemaal niet erg als je er maar wat van leert. Toch blijkt dat nog niet zo gemakkelijk. Een ander wijzen op wat die fout doet is makkelijker dan onze eigen fouten herkennen en hier wat van te leren. Hoe komt dat en wat kun je daaraan doen.

Niemand maakt graag fouten, want op fouten word je vaak negatief aangesproken en doe je iets goed dan word je beloond. Dit is een van de redenen waarom we fouten graag uit de weg gaan. Fouten maken roept tal van negatieve gevoelens op zoals:

  • Falen en mislukking, frustratie, onvrede, onzekerheid, paniek, schaamte, schuldgevoel, spijt, teleurstelling, twijfel, verwarring, etc.

Een reden waarom we niets van fouten leren is de angst- of afrekencultuur waar we mee te maken hebben. Dit zie je vaak in de politiek maar ook in bedrijven waar fouten of misrekeningen worden gemaakt. Er wordt dan een schuldige gezocht die moet vertrekken als oplossing voor het kwaad dat is geschied. Veelal zie je dat het systeem daarna weer op dezelfde voet verder gaat. Dit draagt niet bij aan vertrouwen of een sfeer om van fouten te leren. Het benoemen van een fout is nog wat anders dan het juiste in de praktijk toe te passen. Als zelfstandige heb je te maken met klanten die verwachten dat jij alles goed doet, want daar hebben ze je voor ingehuurd.

Om van fouten te leren heb je een veilige vertrouwde omgeving nodig waar er niet meteen een afrekening plaats vindt.

Waarom zo moeilijk?

We leven momenteel in een maakbare wereld en dat maakt het moeilijk om fouten te maken. We menen alles te kunnen en vooraf te kunnen inschatten. De risico’s van het ondernemerschap en een klus inventariseren we vooraf gronding. Echter wanneer we alle risico’s zouden kunnen inschatten zijn er geen risico’s meer. Het kenmerk van risico’s is doorgaans dat ze niet bekend zijn.

Het maken van fouten heeft meestal te maken met:

  • Het creëren van onjuiste verwachtingen.
  • Het niet realistisch zijn
  • Het niet erkennen dat we feilbaar zijn
  • Altijd meer willen
Hoe voorkom je fouten?

Fouten wil je graag voorkomen, want achteraf blijken het vaak dure lessen. Door je ervaring zul je situaties sneller overzien of ben je kritischer en alerter. Hier een paar tips die je helpen fouten te voorkomen:

  • Stop met anderen de schuld geven: geef fouten toe!
  • Aloude wijsheid: bezint eer u begint
  • Wees duidelijk in wat men van je mag verwachten (bv. neem offerte voorwaarden op voor onvoorziene omstandigheden)
  • Zoek tegenspraak

Wie geen fouten maakt, heeft ook geen verantwoordelijkheden gekend!

Fouten en verantwoordelijkheden horen bij elkaar. Wanneer je geen verantwoordelijkheid durft te nemen, durft je ook niet onder ogen te zien dat je fouten maakt en durf je deze ook niet toe te geven. Hoe meer verantwoordelijkheid je aankunt, deze te meer wil je ook aanspreekbaar zijn op je verantwoordelijkheden en des te makkelijker durf je ook te aanvaarden dat je fouten maakt.

Doordat je aanspreekbaar ben op je fouten zal je sneller tot een oplossing komen, maar ook minder snel in een conflict belanden. Een andere partij zal je meer gaan waarderen.

Wil jij beter voorbereid aan een klus beginnen en zo eventuele fouten tot een minimum te beperken, kom dan naar de trainingen van Hét Kenniscentrum Op Maat Bouwen.

Kijk hier voor het totale trainingsoverzicht