Verhoging

Uurloon verhoging. Hoe vertel ik het mijn klanten?

Tips hoe jij een uurloon verhoging effectief communiceert.

In de loop en met name aan het eind van het jaar krijg je van veel leveranciers bericht dat de tarieven voor volgend jaar worden verhoogd. Een goed moment om alle verhogingen eens op een rijtje te zetten. Moet jij ook een uurloon verhoging doorvoeren? En hoe vertel je jouw klanten hierover? Een vaak gehoorde opmerking van vakmensen is dat ze alleen voor nieuwe klanten een hoger tarief handteren. Waarom? Meestal omdat ze het lastig vinden om hun bestaande klanten met een hoger tarief te confronteren en uit te leggen waarom zij nu meer vragen voor het hetzelfde werk. Er zijn natuurlijk tal van redenen te bedenken waarom je juist wel je uurloon jaarlijks verhoogt.

Het is goed om regelmatig je te controleren of je uurloon nog past bij je huidige situatie. Zeker in de huidige tijd waarin we te maken hebben met inflatie en hoge energieprijzen door de energiecrisis. Hierdoor stijgen je bedrijfskosten en je wilt niet zelf aan het kortste eind trekken. Immers Inflatie treedt niet alleen op wanneer er sprake is van een algemene stijging van de prijzen van goederen maar ook van diensten (uurloon). Het betekent dat je vandaag minder kunt kopen voor 1 euro dan gisteren. Met andere woorden, door inflatie wordt je euro in de loop van de tijd minder waard. Je levensonderhoud kost dus ook meer. Dus doe jij er ook verstandig aan je prijzen aan te passen aan je huidige situatie.

Redenen om je uurloon te verhogen

Veranderende marktomstandigheden en hoger bedrijfskosten zijn belangrijke redenen om je uurtarief aan te passen, maar er zijn meer redenen waarom je dat kunt doen. Zoals:

  • Binnen je branche is een hoger uurloon gebruikelijk
    Binnen de bouw lopen de uurtarieven soms ver uiteen. Een specialist heeft vaak een hoger tarief dan een allrounder of iemand die zich alleen maar laat inhuren heeft vaak een lager uurtarief dan vakmensen die een klus aannemen en hiervoor een offerte moeten maken.

    Je doet er goed aan om de tarieven van concurrenten in de gaten te houden en te kijken wat zij vragen voor soortgelijke diensten/klussen. Het is belangrijk dat je verhoudingsgewijs jezelf niet te laag inschat.

    Zit jij aan de lage kant met je uurtarief, dan kunnen potentiële klanten denken dat dit te maken heeft met dat je een middelmatige kwaliteit levert. Denk maar eens na als je zelf wat koopt, van een product wat goedkoop is vertrouw je vaak de kwaliteit niet. Dus als jij minimaal dezelfde kwaliteit als je concurrenten levert, zorg dan ook dat je uurtarief hiermee overeen stemt.
  • Je levert kwalitatief beter werk
    Ben je net gestart met je bedrijf dan heb je nog geen naam opgebouwd en is je ervaring als zelfstandig ondernemer nog gering. In de loop der jaren doe je steeds meer ervaring op waardoor ook je werk kwalitatief beter wordt. Maar ook zul je steeds beter gereedschap aanschaffen waarmee jij efficiënter en beter werk kunt afleveren. Hiervoor mag je natuurlijk ook een hogere beloning vragen. Dit is misschien lastig, maar wel verstandig anders doe je jezelf tekort.
  • Je wilt een financiële reserve opbouwen voor later
    Als zelfstandig ondernemer kun je niet gebruik maken van de sociale vangnetten die iemand in loondienst wel heeft. Daarom is het verstandig om ook een financiële reserve op te bouwen voor tijden dat het minder gaat, bij ziekte of voor later als je wilt stoppen met werken.
    We hebben de afgelopen jaren diverse voorbeelden gezien van hoe de economie kan veranderen en welke gevolgen dit voor ondernemers kan hebben. Je kunt je nooit op alles voorbereiden, maar een buffer opbouwen zodat je een tijdje een mindere tijd kan opvangen is verstandig.
    Met je huidige uurtarief heb je wellicht een prima inkomen waarvan je goed kunt rondkomen, maar het zou meer dan dat moeten zijn om die buffer op te bouwen.

    Daarnaast blijkt dat veel zelfstandig ondernemers geen geld opzij zetten voor de toekomst in de vorm van een pensioen of lijfrente. Dat is erg onverstandig, want je loopt het risico dat je later volledig afhankelijk bent van een AOW-uitkering. Dat kan een behoorlijke val in je inkomen zijn waardoor je dan veel dingen niet meer kunt terwijl je er dan de tijd voor hebt.

Hoe communiceer je een verhoging van je uurloon?

Je uurloon verhogen zonder je klanten hiervan op de hoogte te stellen is niet wijs. Je loopt het risico dat een klant of opdrachtgever, bij het zien van het hogere tarief op de factuur, achteraf met je in discussie gaat. Het is beter om dit vooraf duidelijk te communiceren om ongemakkelijke situaties te voorkomen. Daarom geven we je een aantal tips hoe je dit aan kunt pakken.

  1. Communiceer tijdig de verhoging van je uurloon
    Klanten/opdrachtgevers waar je al langer voor werkt wil je niet verrassen met een nieuw uurtarief, laat het ze daarom tijdig weten. Liefst een paar weken voordat het nieuwe tarief ingaat. Wees ook duidelijk vanaf welke moment je dit tarief gaat hanteren, zo gun je je klanten tijd om het te laten bezinken.
  2. Een persoonlijke benadering helpt
    Klanten vinden het fijn als ze persoonlijk worden geïnformeerd over de prijsverhoging. Je kunt dit doen door in een persoonlijk gesprek of per telefoon hen erop te wijzen dat per … het uurtarief omhoog gaat. Via de mail of post kan ook. Hoewel dit minder persoonlijk is, is het wel duidelijk dat er een verhoging aan komt. De klant hoeft dan niet meteen te reageren en dat kan ook prettig zijn voor je klant.
  3. Voer een redelijke verhoging door
    Het doorvoeren van een grote verhoging is niet verstandig, dat zal je klanten afschrikken. Doe het bij voorkeur in kleine stappen van circa 5 tot 10 procent. Wil je het meer verhogen dan kun je ervoor kiezen om dit in twee stappen te doen. Een kleine verhoging zal meestal geen weerstand opleveren en zonder meer geaccepteerd worden, bij grote verhoging zal de weerstand vaak groter zijn.
    Soms heb je geen andere optie dan op een grote verhoging door te voeren, zeker als je te maken hebt met sterk toegenomen kosten. In dat geval is het verstandig dit ook aan je klant te communiceren.
  4. Communiceer duidelijk
    Je hebt je verhoging van het uurloon natuurlijk weloverwogen genomen en dan is het ook zaak om dit duidelijk aan je klanten/opdrachtgevers te communiceren zonder dat je hiervoor excuses maakt. Kom je onzeker over dan wek je de indruk dat er nog ruimte is om over de prijs te onderhandelen.

Redenen om je uurloon verhoging door te voeren

Er zijn ook redenen te bedenken waarom jij je uurloon niet wilt verhogen. Je kunt daarbij denken aan de volgende situaties:

  • Je uurloon is al hoger dan gebruikelijk
    Je huidige uurloon is hoog genoeg om de bedrijfskosten te dekken en een winstgevende bedrijfsvoering te hebben. Zelfs als de bedrijfskosten stijgen. Het is daarom niet urgent om de prijs te verhogen.
  • Je wilt je vaste klanten niet kwijtraken
    Is je klantengroep niet zo groot en/of ben je afhankelijk van één of enkele opdrachtgevers? Zo een verhoging een negatieve reactie bij je opdrachtgevers uitlokken, dan kun je ervoor kiezen om je uurloon voorlopig nog niet omhoog te doen. Bijvoorbeeld totdat je meer klanten hebt en het risico beter kunt spreiden.
  • Je klant kan je dan meer betalen
    Het kan ook zijn dat je een klant hebt waar het tijdelijk wat minder gaat en die je eigenlijk niet kwijt wilt. Je kunt dan uit coulance je uurtarief laten voor wat het is.
    Het kan ook zijn dat je regelmatig kleine klusjes doet voor senioren die je normale uurtarief niet kunnen betalen, maar waar je zelf veel plezier uit het werk haalt door de dankbaarheid die deze klanten je tonen.
  • Je voelt je er niet prettig bij
    Als jij tevreden bent met het inkomen wat je uit je bedrijf haalt en je voelt je niet prettig bij het verhogen van je tarieven, dan moet het natuurlijk niet. Let wel op dat je de kosten in de gaten houdt en niet zelf aan het kortste eind gaat trekken.

Meer informatie leer je in de volgende artikelen:

Tot slot

Het berekenen van je uurloon geeft onderbouwing en jou meer inzicht in hoe de prijs tot stand komt. Je weet sneller wat de gevolgen zijn als te maken krijgt met een stagnatie in je opdrachten. Kijk om je heen welke uurlonen er in de markt worden gebruikt en hoe dit zich tot jouw uurloon verhoudt. Je wilt in ieder geval niet beginnen met een te laag uurloon, want dat wordt op den duur tegen je gebruikt.

Wil je meer weten over het berekenen van je uurloon, calculeren van opdrachten en het maken van gedegen offertes? Geef je dan op voor een van onze trainingen speciaal gericht op zelfstandig ondernemers in de bouw.