Het werven van klanten is best moeilijk, maar ook het behouden van klanten vraagt aandacht.

Bij het kopen en verkopen van goederen en diensten zijn twee partijen betrokken: de koper (vrager) en de verkoper (aanbieder). De aanbieder moet met alles wat hij doet rekening houden met de wensen en behoeften van de vragers. Hij moet zijn beleid daar op afstemmen. Het afstemmen van het aanbod op de vraag noemen we marktgericht ondernemen Het is een onderdeel van marketing.

Men moet onderscheid maken tussen ondernemers die zich richten op de zakelijke markt (vragers zijn bedrijven en instellingen) en ondernemers die zich richten op de consumentenmarkt (vragers zijn particulieren).

Er zijn grote verschillen tussen de zakelijke markt en de consumentenmarkt. Op de zakelijk markt zijn bijvoorbeeld rationele (verstandelijke) koopmotieven belangrijk, op de consumentenmarkt zijn emotionele (gevoelsmatige) koopmotieven vaak doorslaggevend. Hoe ga je daar mee om en hoe kun je met jouw bedrijf gericht werken aan de opbouw van een klantenbestand en aan de continuïteit van de onderneming.

Er komen heel wat vragen af op de onderneming als het gaat om:
Haal meer uit klanten
  • opzetten van huisstijl
  • maken van persberichten
  • opzetten van overzichtelijke offertes
  • het benaderen van de markt,
  • het benaderen van klanten,
  • het opzetten van een klantenbestand
  • maken van een presentatie/documentatie
  • opstellen en onderhouden van fotoboek
  • misschien wel doen van marktonderzoek
  • alles wat te maken heeft met het binnen halen van opdrachten
  • samenwerken in netwerken
  • gebruik maken van de moderne communicatiemiddelen
  • het omgaan met de tien beste klanten
  • meer omzet halen uit bestaande klanten
  • binnenhalen van nieuwe klanten
  • hoe je jouw beste verkooppunten onder de aandacht brengt
  • opzetten van klanttevredenheidsonderzoek
  • hoe je omgaat met veranderingen in de economie
  • hoe benut je nieuwe kansen

Dit zijn allemaal zaken waar de moderne ondernemer vroeg of laat tegen aan loopt. Het is daarom handig om een goede ondergrond te hebben over wat je nu precies moet doen op welk moment. Deze cursus geeft een goed uitgangspunt om eigenlijk meer uit klanten te halen. Bij het marktgericht denken hoort een gedegen aanpak. Hoe overtuigend een ondernemer overkomt, hoe beter hij gedocumenteerd is, des meer mogelijkheden er voor hem zijn weggelegd in de markt.

KOM NAAR DE TRAINING ‘HAAL MEER UIT KLANTEN’
Portret Marianne Koster

Wil je meer weten over hoe je meer uit je klanten haalt? Geef je dan op voor de training ‘Haal meer uit Klanten’ bij Hét Kenniscentrum Op Maat Bouwen. Deze training wordt gegeven door Marianne Koster. Marianne heeft jarenlange kennis en ervaring met de bouwbranche onder meer als bedrijfsadviseur voor klusbedrijven. Zij kan als geen ander aangeven hoe je meer uit klanten haalt.

Datum:                        nader te bepalen

Locatie:                       Maanlander 6a, 3824 MP te Amersfoort

Tijd:                             Aanvang training 9:00 (inloop va 8:30)   Einde training 16:00

Voor leden Op Maat Bouwen/VLOK:                        € 195,- excl. btw. (incl. trainingsboek)
Voor niet leden Op Maat Bouwen/VLOK                     € 245,- excl. btw. (incl. trainingsboek)
Prijs is inclusief koffie/thee en lunch

GEEF JE HIER OP VOOR DE TRAINING ‘HAAL MEER UIT KLANTEN’ !

    Terug naar het trainingsoverzicht