coronavirus

15 Tips om de coronavirus zakelijk de baas te blijven

Geplaatst in: Nieuws, ZZP

Wat de totale impact van het coronavirus voor ZZP’ers precies zal zijn is nog lang niet bekend en is momenteel moeilijk in te schatten. Wereldwijd heeft het nu al grote impact op de economie en onze persoonlijke leefomstandigheden. Hoewel de regering alles uit de kast trekt om ook zzp’ers te ondersteunen kun je zelf ook een aantal handelingen doen om te voorkomen dat je bedrijf in de problemen komt. Bescherm i.i.g. jezelf en anderen tegen het virus. Doe zo veel mogelijk zaken digitaal en op afstand d.m.v. mail, telefoon ed. Ga alleen zaken persoonlijk ophalen als dit strikt noodzakelijk is.

Onderstaand volgen een aantal tips waar je mee aan de slag kunt om de gevolgen voor jouw bedrijf te minimaliseren.

1: Wacht niet tot het minder wordt

Over het algemeen is de bouw laat-cyclisch, wat zoveel inhoud dat je in eerste instantie nog niet zoveel van de impact van het corona virus op jouw bedrijf zal merken. Toch zal dat komen als consumenten het vertrouwen in de economie of hun zekerheid op werk verliezen. Door uitstelgedrag van klanten en/of een vertraging in de te leveren materialen zal ook de bouw te maken krijgen met de gevolgen van het coronavirus.

Voor nu kun je waarschijnlijk nog gewoon doorwerken en dat is fijn, maar denk ook vast aan de toekomst. Zorg dat je, waar mogelijk, een buffertje aan werk en materiaal kunt opbouwen. Wacht niet tot het minder wordt. Kom nu al in actie, door o.a. offertes te maken en werk aan te nemen ook voor de lange termijn. Ook gangbare materialen op voorraad te nemen.

2: Durf hulp te vragen, samen sterk !

Wees niet te trots, maar vraag hulp als je tegen problemen aanloopt. Het Kenniscentrum Op Maat Bouwen is er om je met raad en daad bij te staan. Maar als we niet weten wat er precies bij je speelt, kunnen we ook niets voor je doen. We zijn er ook voor niet leden, hiervoor rekenen we wel een vergoeding van slechts € 40,- excl. btw per uur. Voor slechts € 95,- per maand ben je al lid en ontvang je meer voordeel, zie www.opmaatbouwen.nl voor meer informatie.

3: Informeer je klanten

Inmiddels zal het bij iedereen bekend zijn dat het coronavirus grote impact op onze samenleving heeft, maar dat wil nog niet zeggen dat klanten ook weten dat het mogelijk ook betrekking heeft op de overeenkomst die jullie samen hebben gesloten. Wees de eventuele problemen voor. Informeer je klanten daarom wat ze de komende tijd van jou en de crisis kunnen verwachten, maar ook wat jij van hen verwacht. Hieronder een voorbeeld van hoe jij je klanten kunt informeren.

Beste Klant,

Zoals u wellicht heeft vernomen is het hele land in de ban van het coronavirus. Op zondag 15 maart zijn door de overheid nieuwe maatregelen uitgevaardigd om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Voor mijn bedrijfsvoering heeft dit tot dusver nog weinig gevolgen. Echter volg ik de berichtgeving op de voet.

Op dit moment werk ik gewoon door en zal dit ook doen totdat ik vanuit onze overheid opdracht krijg om te sluiten. Het zou dus kunnen dat ook ik niet geheel ontkom aan maatregelen die onze reguliere bedrijfsvoering gaan treffen.

Verder kan het voorkomen dat in de naaste toekomst sommige materialen tijdelijk niet of later verkrijgbaar zijn. Ook de werkzaamheden aan uw opdracht kunnen langer duren dan normaal. Mijn leveranciers kunnen de reguliere levertijden niet garanderen. Hiervoor vraag ik uw begrip. Ik zal alles in het werk stellen om de door u gegeven opdracht zo goed en snel mogelijk uit te voeren. Tevens zal ik mijn best doen u zo goed mogelijk te informeren van eventuele wijzigingen en vertragingen met betrekking tot de uitvoering van de opdracht.

Graag vraag ik aan u om zich ook te houden aan de voorschriften van de overheid en wanneer ik samen met mijn team bij u aan het werk ben een gepaste afstand te houden i.v.m. elkaars gezondheid. Mocht er aan uw zijde mogelijke ontwikkelingen zijn die kunnen leiden tot vertragingen en/of wijzigingen van de opdracht informeer mij dar dan tijdig over.

Mocht u vragen hebben kunt u contact met mij opnemen via de gebruikelijke kanalen

4: Bestel materialen tijdig

Kijk in je planning om te weten voor welke klussen veel materialen behoeven. Misschien moet je dan het moment van bestellen naar voren halen of de klus gaan verplaatsen. Overleg met je klant wat te doen, misschien kunnen materialen bij de klant worden opgeslagen. (Dit wekt tevens vertrouwen)

5: Check je planning

Heb je klussen staan waar weinig materiaal maar veel arbeid in zit, kijk dan of het mogelijk is om zo’n klus naar voren te schuiven of te wisselen met een klus waarvan de levering van materialen in het geding komt. Zo zorg je ervoor dat je zo weinig mogelijk met stagnatie te maken krijgt en daarmee met financiële tegenslag.
Mocht je veel binnen werkzaamheden hebben op dit moment die even niet kunnen worden uitgevoerd, kijk dan of je nog opdrachten hebt op de lange termijn voor buitenwerk, die naar voren gehaald kunnen worden.
Houd contact met collega’s, misschien hebben zij zoveel werk, dat ze het even niet aan kunnen, goede gelegenheid om je daar bij aan te sluiten.
Kijk ook naar de mogelijkheid van ander soort werk, tuinonderhoud, terras leggen of wat dan ook.
Probeer te zorgen voor aanvullend en vervangende opdrachten.

6: Let op je uitgaves

Overweeg je om te investeren in nieuwe machines, bedrijfsbus of onroerend goed? Misschien is het slimmer om dit nog even uit te stellen, tenzij je niet om deze investering heen kunt. Niemand weet hoelang dit gaat duren en welke financiële gevolgen het heeft. Je kunt je euro maar één keer uitgeven.

7: Zorg dat je gevonden wordt

De afgelopen tijd hebben veel vakmensen ervaren dat ze een overvolle agenda hadden, dit kan straks wel eens een stuk minder worden. Ben je dan voldoende zichtbaar voor die klanten die een klusbedrijf zoeken? Het is nu de tijd om alvast na te denken over waar en hoe je in de verschillende media je bedrijf kunt promoten om nog beter gevonden te worden. Het Kenniscentrum Op Maat Bouwen wil je hier graag bij helpen, er zijn voldoende mogelijkheden zonder dat het (veel) geld kost. Maak mooie foto’s van afgeronde klussen, mensen willen graag zien wat je doet en kunt.

8: Voeg extra offerte voorwaarden toe i.v.m. de nieuwe situatie

Natuurlijk maak je gebruik van de VLOK-uitvoeringsvoorwaarden en stuur je deze mee met je offertes, maar even een zinnetje in je offerte toevoegen kan ook geen kwaad. Zoals: In verband met de impact die het coronavirus wereldwijd heeft, is het onzeker of de materialen op tijd geleverd kunnen worden en of de doorlooptijd van de werkzaamheden kan worden gegarandeerd. Dat kan betekenen dat van de afgesproken betalingstermijnen wordt afgeweken in redelijke verhouding met het geleverde materiaal en uitgevoerde werk.

9: Gebruik je tijd nuttig

Heb je een minder volle agenda, gebruik die tijd dan om je kennis te vergroten. Hierdoor sta je straks weer sterker als de economie weer aantrekt. Er zijn veel online trainingen en webinars die je kunt volgen bij leveranciers, opleidingsinstellingen of bouwmedia, zoals Eisma. Zorg ook dat je administratie helemaal op orde is en verander zaken waar je eerder tegen aan liep. Maak handige sjablonen hiervoor of vraag of Op Maat Bouwen deze al niet voor je heeft. Kijk eens goed naar de inrichting van je bus, is dit nog steeds handig of zou je het nu anders doen.
Kortom pak die klussen op waar je anders niet aan toe komt. Als de markt straks weer aantrekt heb je hier veel voordeel van.

10: Wijs de klant op de VLOK voorwaarden

Als het consumentenvertrouwen minder wordt, zal dit minder klussen betekenen. Laat de klant duidelijk blijken dat jij goede algemene voorwaarden hebt, dit geeft meer zekerheid. Wellicht kun je meer klussen binnenhalen als jij je klanten wijst op de nakomingsgarantie (artikel 15. VLOK voorwaarden).

11: Factureer direct

Als je lang wacht met factureren is de kans ook groter dat je factuur later wordt betaald of erger zelfs onbetaald blijft. Is de klus klaar en opgeleverd, factureer dan het liefst dezelfde dag nog of de volgende dag. Bij kleine klusjes kun je met de klant afspreken dat er direct wordt afgerekend of via je mobiele pin (bijvoorbeeld met Sumup) of met een tikkie.

12: Foto’s nemen van onafgemaakt werk

Mocht je door omstandigheden een opdracht moeten onderbreken, neem dan van de situatie zoals je deze je achterlaat een aantal foto’s. Dat is om deze redenen: je kunt factureren wat tot dan toe klaar is en als je later het werk af moet maken aantonen dat er in die tussentijd aanpassingen zijn uitgevoerd door anderen.

13: Wat staat er nu in de Algemene Voorwaarden?

Meestal worden de Algemene Voorwaarden gelezen en erbij gehaald bij calamiteiten in welke vorm ook. Mocht je nu wellicht even wat meer tijd hebben, is het doornemen van deze AV een nuttige bezigheid. Het kan zomaar voorkomen, dat je aanvullingen noodzakelijk acht, Die kun je dan als extra voorwaarden in je offerte meenemen.

14: Nieuwe dagelijks richtlijnen

Volg via de daarvoor geëigende kanalen de door de overheid gegeven nieuwe richtlijnen. Zeker van belang als je niet naar behoren je werk meer kunt uitvoeren. Welke aanvullende mogelijkheden zijn er als het om inkomen gaat?

15: Achterstallig onderhoud en kleine klussen

Zijn er onder je klanten nog zaken die gedaan kunnen worden, zoals achterstallig onderhoud, neem dan contact met ze op en overleg hoe en wat er eventueel kan worden uitgevoerd.

Meer informatie vind je in deze artikelen: