Nieuws bericht Zachter winter Op Maat Bouwen

Tijd voor mezelf en mijn werk af

Geplaatst in: Administratie, Planning

Het is weer lente en dan hebben we weer zin om van alles te doen. Helaas vergeten we dan vaak een goede planning te maken zodat al die dingen die we graag willen ook gerealiseerd kunnen worden. Het komt vaak voor dat we zaken vervolgens gaan uitstellen of erger afstellen. Hier enkele tips om je werk af te krijgen en tijd voor jezelf over te houden.

  1. Maak een planning

Door middel van een planning kun je jezelf deadlines geven voor je opdrachten en taken. Zo krijg je overzicht van wat je nog moet doen en dat geeft rust in je hoofd. Door je aan een planning te houden voorkom je dat je een taak of afspraak vergeet. Je hebt ook beter inzicht in de tijd die je voor dingen hebt zodat je minder snel in tijdsnood komt. Veel ondernemers vinden het moeilijk om hun tijd goed in te plannen met als gevolg dat privé en werk door elkaar gaan lopen. Maak gebruik van een planningshulpmiddel zoals een agenda, een planningsbord, op je laptop in bv Excel of een van de vele plannings-apps op jouw smartphone. Kijk naar wat voor jou prettig werkt. Plan niet alleen je opdrachten, tijd voor je administratie, offertes maken en privé tijd.

  1. Maak tijd voor jezelf

In een goede planning is er ook tijd voor jezelf en je gezin vrijgemaakt. Jij hebt het ook nodig om je batterij weer op te laden. Dus houd hier rekening mee. Plan tijd in voor jezelf, daarna ga je weer met een positief gevoel aan de slag en ben je veel productiever. Klanten zullen dit merken en dat zal weer resulteren in mooie opdrachten.

  1. Leg de lat niet te hoog

Zorg voor een realistische planning. Leg je de lat te hoog, dan is de verleiding om het uit te stellen veel groter. Zorg bijvoorbeeld dat je standaard 10% extra tijd inplant bovenop de tijd die je denkt nodig te hebben. Hierdoor heb je tijd voor eventueel meerwerk of als de klus is afgerond om een ander klusje aan te pakken, je administratie bij te werken, de volgende klus alvast voor te bereiden of gewoon even tijd voor jezelf te nemen.

  1. Een goed begin is het halve werk

Begin ’s ochtends met de taken/opdrachten die het moeilijkst zijn of waar je het minste zin in hebt, dan heb je die maak gedaan en hoef je daar niet de hele dag tegen aan te hikken. Wanneer zo’n klus is afgerond zal de rest van de dag een stuk lichter aanvoelen en zal je met meer de rest van je werk doen.

  1. Laat je niet te snel afleiden

We leven in een digitale wereld en bijna iedereen is tegenwoordig 24/7 te bereiken via zijn smartphone, maar laat je niet te veel afleiden. Je hoeft niet à la minute op alles te reageren, stel bijvoorbeeld vaste tijden in dat je dit doet. Bijvoorbeeld ’s ochtends voordat je naar de klus gaat, tijdens je koffiepauzes of lunch. Je zult merken dat je hierdoor sneller en beter werk kunt leveren en zelf minder stress ervaart.

  1. Wat kan er beter

Niet iedere planning loopt zoals van tevoren ingeschat, maar doordat je een planning hebt gemaakt zie je veel sneller waar het gaat knellen en kun je hier tijdig op inspelen. Zie zo’n planning die in de soep loopt als leerpunt en kijk er nog eens goed naar waar het precies mis ging. Hier kun je wat van leren voor de toekomst en zo wordt jouw planning een steeds waardevoller hulpmiddel om mee te werken.

Een tip voor je planning

  • Plan 1 ding welke deze dag/week echt gedaan moet worden.
  • Plan 3 dingen die je deze dag/week ook wilt doen.
  • Plan 5 dingen die je deze dag/week graag zou willen doen als je er tijd voor hebt.
  • Schrijf al je afspraken op (ook privé afspraken)
  • Schrijf op het eind van de dag twee punten op die je positief vond aan deze dag