Over efficiëntie gesproken: Maak het jezelf makkelijk, gebruik een checklist

Geplaatst in: Bedrijfsvoering, Bouw

Gebruik een checklist bij de klusopname

De klant vraagt een offerte aan en dus maak je een afspraak voor het opnemen van de klus. Je stelt natuurlijk diverse vragen om te achterhalen wat de klant precies wil en schrijft dit op. De klant kletst lekker door en jij noteert wat van belang is om een goede calculatie en offerte te maken. Op het eind van het gesprek vat je het geheel nog even samen en klaar, op naar huis om de offerte te maken.

Het zal ook jou vast wel eens gebeuren dat tijdens het maken van de calculatie/offerte je iets tegenkomt waarvan je denkt ‘Dat had ik toch nog even moeten vragen’. Soms erger je eraan, dat je veel tijd kwijt bent met steeds door je aantekeningen heen te lopen om de juiste inhoud aan je calculatie en offerte te geven. Je kunt jezelf tijd besparen door eenvoudig een checklist te maken voor het opnemen van een klus. Maak er meerderen, voor elk apart soort werk wat regelmatig voorkomt en waar je met veel verschillende aspecten rekening moet houden. Een badkamerrenovatie bijvoorbeeld, bestaat uit verschillende werkzaamheden, zoals leidingen en afvoeren verleggen, wand- en vloertegels slopen en nieuw aanbrengen, kitten, welke materiaal moeten worden geleverd, etc.

Zo’n checklist bespaart voor jezelf veel tijd, voorkomt dat je snel iets vergeet, geeft structuur in een gesprek en, niet onbelangrijk, je komt ook professioneel over bij je klant. Ze zien dat je voorbereid bent en dat geeft hen vertrouwen, de eerste indruk is dus goed.

Hoe zet je nu een efficiënte checklist op?

  • Je begint met de informatie die je altijd nodig hebt, zoals NAW gegevens van de klant, samenstelling huishouden, locatie gegevens van de klus (b.v. verdieping/trap/lift), gewenste uitvoerdatum/periode, etc.
  • Vervolgens neem je de punten op die verband houden met de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden, zoals:
    • Maatvoering, l/b/h, waar zitten leidingen, waar zitten afvoeren. Maar ook, waar moeten de nieuwe leidingen/afvoeren komen
    • Opsomming werkzaamheden die moeten gedaan worden
    • Wie levert de materialen/sanitair e.d.
    • Wat gaat de klant zelf doen
    • Maak tekening/foto van huidige situatie
    • Maak tekening van de gewenste toekomstige situatie
    • Nog rekening te houden met andere aspecten als derden, ingeschakeld door de klant
    • Etc.
  • Daarna maak je een lijst met materialen die geplaatst/geleverd moeten worden. Om weer het voorbeeld van de badkamer te gebruiken, weet je welke hulpmaterialen dit hoofdzakelijk zullen zijn.
  • Als het om sanitair gaat, geef dan gelijk fabrikant en type aan en of jij dit moet leveren of dat de klant hiervoor zorgt. Bijvoorbeeld:
    • Toilet, fabrikant …………………, type ……………….. Leveren Nee/Zelf/Klant
    • Wastafel, fabrikant …………………, type ……………….. Leveren Nee/Zelf/Klant
    • Bad, fabrikant …………………, type ……………….. Leveren Nee/Zelf/Klant
    • Etc.
  • Houd altijd extra regels open om speciale wensen van de klant toe te voegen. Op deze manier heb je structuur aangebracht bij je klusopnamen en kun je op het eind van het gesprek de klus makkelijker samenvatten. Maar je vergeet ook minder snel iets, of je wordt zelfs herinnerd aan werkzaamheden die logisch zijn, maar in de offertepraktijk nog wel eens over het hoofd worden gezien.

Verder

Bij het maken van de calculatie zul je meteen het voordeel van deze checklist ondervinden. Je ziet in één oogopslag welke materialen geleverd moeten worden en welke werkzaamheden er verricht moeten worden. Door de vaste en logische indeling in volgorde van de werkzaamheden die je hebt gemaakt weet je waar wat staat. Daardoor hoef je minder door aantekeningen te scrollen of te zoeken naar extra notities in de kantlijn. Je maakt nu sneller een calculatie en offerte met minder kans op fouten en vergissingen.

Een handig hulpmiddel bij het maken van zo’n checklist is bijvoorbeeld BouwOrganizer. Hier staan bij de calculatie- en offertemodule diverse veel voorkomende klussen (200) in een bibliotheek genoemd met een opsomming van te verrichten werkzaamheden en materialen. Zo heb je snel de meeste punten al verzameld. Daar voeg je je eigen ervaring aan toe en je krijgt de perfecte checklist voor het opnemen van diverse klussen.

Succes bij het maken van je eigen klusopname checklisten.

Klik hier voor een voorbeeld checklist voor een badkamerrenovatie >>

Wil je meer weten over hoe jij efficiënt kunt werken kom dan naar een van onze trainingen.
Klik hier voor een actueel overzicht van de trainingen >>