eHerkenning

eHerkenning

Geplaatst in: Belastingen, Financiën, Nieuws, ZZP

eHerkenning wat moet je er van weten

Als ondernemer heb je soms te maken met verschillende overheidsinstanties waar je vaak online moet inloggen. Veelal gebruik je hier verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden voor. Als privé persoon kun je inloggen met je DigiD en als bedrijf kun je dit nu doen door middel van eHerkenning. Je hoe hoeft dan niet meer verschillende wachtwoorden en gebruikersnamen te onthouden.

eHerkenning kun je gebruiken voor:
  • De aangifte omzetbelasting
  • Doorgeven van wijzigingen bij de Kamer van Koophandel
  • Het overschrijven van een voertuig bij de RDW
  • Het indienen van ontslagaanvragen en verzuimmeldingen bij het UWV
  • Ook komen er steeds meer diensten bij lokale overheden online beschikbaar voor eHerkenning, zoals bijvoorbeeld vergunningaanvraag.

Door middel van eHerkenning kun je veel documenten digitaal ondertekenen, zodat je minder vaak langs hoeft bij het overheidsloket. De verwachting is dat het online aanbod alleen maar blijft groeien.

Wie doet mee aan eHerkenning?

In 2017 is er door een aantal grote Nederlandse dienstverleners een overeenkomst getekend met het Ministerie van Economische Zaken waarin ze de intentie uitspreken om eHerkenning uiterlijk 2018 als inlogmiddel te bieden. Dit zijn onder andere de volgende bedrijven of instanties:

Verplichting eHerkenning

Met de komst van de wet Digitale Overheid stelt de Rijksoverheid het gebruik van eHerkenning verplicht voor overheidsorganisaties.. Per oktober wordt het voor zzp’ers zelfs verplicht om met sommige overheidsinstanties te communiceren via een eHerkenningsmiddel. Daarom is het slim om dit alvast te gaan regelen, de bedoeling is dat dit systeem een blijvertje is net als DigiD voor consumenten.

Hoe kom ik aan eHerkenning?

eHerkenning is verkrijgbaar bij verschillende instanties en met verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Overheidsinstanties vragen voor hun diensten het betrouwbaarheidsniveau ‘Substantieel’ (eH3) of hoger. Dit komt neer op dat je moet inloggen met gebruikersnaam, wachtwoord en een sms- of pincode. eHerkenning aanvragen kan via de link: https://www.eherkenning.nl/inloggen-met-eherkenning

Wat kost eHerkenning?

De kosten voor eHerkenning zijn een paar tientjes per jaar. Maar als het goed is bespaart eHerkenning jou als ondernemer op den duur ook geld, omdat je minder vaak langs een overheidsloket hoeft en veel documenten met eHerkenning digitaal getekend kunnen worden.

Meer informatie vind je op de site www.eherkenning.nl van de rijksoverheid. Hier vind je ook een overzicht met de leveranciers en prijzen.